Friday, 10 September 2010

Be Yourself

Ada seorang junior menyuarakan stetmen (bukan sentimen) ini dengan diri ku:

"Sia punya lecturer terlampau feminist ni, tidak suka kami yang lelaki..."

(Agak seperti ini lah dialog si junior; diri ku mengalami amnesia dan tidak dapat mengakses semula memori bank ku). Lalu aku menyatakan perkataan-demi-perkataan ini dengan junior tersebut:

", yang penting lecturer tu pandai ajar, kalo tidak, double disaster owh..."

Apa yang dimaksudkan dengan stetmen seperti di atas ialah, walaupun seseparuh daripada lekturar-lekturar bersifat seperti yang dinadakan di atas atau yang semasa dengan nya, perlu diingatkan@direfreshkan kembali bahawa tugas UTAMA mereka adalah mendidik. Oleh itu, sangat perlu lah untuk kita menilai mereka melalui tahap bagaimana mereka mendidik kita melalui pemahaman mereka terhadap sesuatu ilmu tersebut (jelas/malap), cara mereka meng'komunikasi'kan ilmu tersebut kepada penuntut-penuntut ilmu (dapat pancing/terlepas),  gaya persembahan mereka (eye contact, body language), penggunaan bahan mengajar (sekadar membaca buku atau ada bahan lain yang lebih menarik), et cetera dan sebagainya. Wajarkah kita menilai kemampuan mereka untuk mengajar kita, si penuntut ilmu, jikalau hanya berasaskan parameter-parameter seperti tahap feminisme mereka, bias mereka, tahap tumpuan mereka terhadap seseparuh penuntut-penuntut ilmu, etc dsb. 

 I want you to spank me...hahhahaaa

Wahai pembaca-pembaca sekalian,

Cuba imagine korang satu kelas merupakan kawanan 'hanak hikan' kepada seseorang lekturar: dimanja, dibelai, dikasihi sehari/seminggu (24/7) etc dsb, akan tetapi jikalau dia tidak dapat memberikan kamu pengajaran sesuatu ilmu dengan sempurna, hangkang lah kamu. Dalam erti ayat lain, lekturar yang menyayangi kamu pun tidak dapat membantu kamu jikalau dia tidak dapat mengajar kamu sehingga kamu dapat memancing ikan/ilmu yang sempurna. Hal ini berpunca daripada tahap pengajarannya yang sungguh mengecewakan sehingga apabila kamu mendapat/membuka slip gred kamu, kamu juga turut merasa satu perasaan yang sungguh menyayat/meluluhkan hati iaitu kecewa. Hmmm, kebarangkalian contoh seperti di atas untuk memberi pemahaman lebih mendalam kepada pembaca/penuntut ilmu/u'olls sekalian agak lemah, maka agak best lah kiranya diri ini meng'recite'kan satu kisah dalam hidup saya:

"Saya ada seorang lekturar, dia mengajar di pusat pengajian saya, School of Mathematical Sciences. Dia tak bias, tak feminist atau yang semasa dengannya. Subjek: Introduction to Real Analysis (susah woo). Seperti apa yang dinyatakan dalam bracket itu (susah woo), maka agak penting untuk kami menukarkan 'susah woo' kepada 'senang AAAA', akan tetapi malang itu memang 'smelless'. Kami TERAMATlah HAMPEH dengan lekturar tersebut. Apa yang diri ku 'mean' kan dengan TERAMATlah HAMPEH??? Beliau hanyalah sekadar membaca nota itu kembali + komunikasi ilmu yang TERAMATlah SEDIKIT. Maka kami juga turut membaca nota itu dan berpuas hati (terpaksa) kerana dapat menghadam ikan bilis@ilmu yang sebilis je kami faham. Hatta, pada hari kejadian@EKSAM Day, kami pun sekadar membaca buku soalan sahaja (figuratively). Yaaaaa, balik bilik nangis tahap ciban nak penuhkan Laut Pasifik (figuratively)."


Arghh tidak, Germany kalah (xda kena mengena pon, just tunjuk gambar kecewa)

Pernah tidur dalam kelas dia, dahlah duk depan...

Nangis hemoglobin tak bermelodi u bila x dpt jwb soalan exam...hambik ko...
 
So as u baca, two@2 stetmen terbawah itu tipu belaka sahaja (hof courze jawab lah + tak nangis pon), tapi sungguh terang ini menudingkan bahawa bagaimana seorang pendidik yang lemah mampu memudaratkan si penuntut ilmu jikalau si pendidik hanyalah memberi makan ikan bilis sahaja kepada si penuntut ilmu. Di dalam 'jenayah' ini, si pendidik bersifat neutral. Bagaimana pula dengan si pendidik yang terlampau menganak-ikankan si penuntut ilmu atau senario kes buruk (worst-case scenario), si pendidik itu pula bersifat seperti stetmen teratas itu tadi (lihat top)? Itulah yang dimaksudkan dengan double disaster itu tadi.

Oleh itu, dimasukkan ke dalam telinga kiri anda lah bahawa jangan lah mengkomen yang bukan-bukan terhadap lekturar korg. Cuba fikir, dia mungkin bias, tapi dia membantu anda mendapatkan A'$$$$$$$$$. 

Fikirkan lah segoreng-gorengnya, serebus-rebusnya, sebelum u'olls bermadah yang tak benar sama sekali.

No comments:

Post a Comment