Friday 4 March 2011

|nak smbg study ke tak???|

Selalunya bunyi2 yang akan kedengaran tym2 pagi buta mcm ni adalah bunyi org berdengkur, bunyi org ckp sorg2 dlm tidur, tak pun bunyi org jatuh dari katil and then buat2 tak tau, trus tdo balik. Saya??? Bunyi lagu jazz, hentakan keyboard yang menaip ayat satu persatu ke kaca skrin yang tertera ini dan bunyi aircond yang berkumandang. Kenapa??? Hah, ni ada kaitan dengan tajuk entri kali ni.

Sblm nak cerita ni, sy nak ucapkan tahniah lah kepada semua yang terlibat dlm menjayakan Temasya Olahraga Tahunan ke-37 (TOT 37), Universiti Sains Malaysia yang telah diadakan pada 25-27 Februari lalu. Thanks God, smua brjln lancar, wlupun ada yg slack sdkit tu, xpa lah, yg pntg kerja ttp jln kan. Paling best tym TOT kali ni, aku menjadi batu api yang mengapi-apikan kumpulan sorak kat stadium tu, smpi dorg smua sepakat nak 'bako' aku...hahahahaaa...alah bukan slalu kan kita dpt main2 ngan cheerleaders2 ni, btul x??? Tarian Soley-soley ku jga tlh mendapat sorakan terhangat, selain tarian Nobody2 daripada seorang jantan yg juga merupakan ahli kumpulan sorak CG, lupa dh nama dia. Anyway, TOT ni mmg best lah kali ni, lagi best dari tahun lepas kot...sbb org2 dia best thn ni, hehehehee. 

Banner TOT-37

Okie, dah cukup pasal TOT, meh crita pasal entri kali ni. Cenggini, aku tlah diupah oleh seorg senior ku yg merupakan seorang pelajar Master dalam bidang Mathematic kat USM ni. Dia ada thesis@dissertation (apa beza dua ni???) yang perlu dihantar cepat. The prob is dia x yakin sgt lah ngan BI dia kan, so dia upahlah aku tuk edit mn2 ayat BI dia yang tunggang langgang mcm lembu lari keluar kandang kan. Ubah punya ubah, tetiba timbul perasan tuk buat thesis sendiri pla, dlm erti kata lain, nak buat Master lah kat USM. Tapi mslhnya aku btul2 pasti ke nak buat master??? Kalau pasti, adakah USM satu pilihan universiti yang sesuai sekali ataupun bergantung kepada course master yang aku nak buat??? Dilemma beb...sgt dilemma...

Mmg sblm ni ada terfikir nak buat smbg pengajian, tapi tak tau lah ready ke tak kan. Edit thesis senior pun dah membuatkan diriku stay up pagi2 buta di kala warga USM sedang recharge tenaga atas katil, apatah lagi menulis thesis nukilan idea kita sndri kan. Terpinga2 aku nak edit thesis ni, mmg aku tak fhm, byk term2 yg aku kena bljr, dan aku tak tau lah aku berminat ke tak, sbb perasan minat ni main sorok2 ngan aku pla, now u feel, now u don't feel, kiranya mcm tu lah.

Kalau x nak sambung pengajian pun, boleh gak, cari kerja trus, support family kan. Yg ni pun satu dilemma gak...septtnya kan tym2 dah habis pengajian ni, dan tak lama lagi akan bergelar graduan USM APEX (cehhh...), senior mcm aku ni (baru prasan ekh senior, pffttt) dh fikir dh hala tuju hidup dia nak mcmn: nak keja yg mcmn, nak rumah yg mcmn, keta mcmn, isteri mcmn, anak berapa...yg aku ni, masih mencari hala tuju ni, nak jadi penyanyi pun skadar part tym singer je, tu pun 'masuk kerja' sekali sebulan, tak pun kalau ada kwn belanja, bukan kena byr gaji pun, kita yg byr gaji org, ye tak??? Haruslah cari keja yg elok ckit kan, spya senang di kemudian hari. Eh eh, aku dh lari tajuk lah.........

Balik pada master ni, okie, aku kena fikir masak2 jg pasal nak buat benda ni, sbb pasal duit nak bayar itu ini, tu satu reason. Yg kedua, kemampuan diri ni, fizikal, mental, OTAK, etc...tpi yg penting skali niat, kalau sekadar main2 je, better xyah kan, trus cari keja...kalau boleh cari dlu kat Penang, kalau xde, balik Sabah kot, cari sna. Then the third one, kita rela ke nak korbankan everything demi mengejar segulung lagi ijazah??? Kalau dah tym buat degree pun hubungan ngan family dh jarang cntct sgt, apatah lagi kalau buat master kan??? Bila balik Sabah je family sndri tnya, "Ko sapa???"...wehhhh, melampau dah imaginasi aku, family aku syg aku okie...

Okie, sini aku nak list down kan course yang aku nak buat kat USM, kalau tercapai lah hasrat aku ni...dan harap2 course tu ada kat USM (mmg ada pun):
  • Mathematic (hey mestilah ni pilihan pertama di hati, dah course aku kat USM kan, tpi dlm bidang apa...hmmm, Operation Research kot...sebab aku rasa ku excel benda ni, wlupun aku ni Pure dan subjek ni App.)
  • Education (tetiba ada calling nak jadi cikgu)
  • Multimedia sumthing2 (ni course PTPM ni)
  • Arkeologi kot (dah aku suka buka cerita lama2, dgr lagu lama2, apa slhnya cari benda yg dah lama kan...hahahhaha)
Course kat atas ni, tak bermaksud aku nak buat smua...mn2 yg berkenan je aku akan ambik, yg len2 tu just pengetahuan am je. Gila ko nak buat smua, ko mampu???

Okielah aku nak kena siapkan thesis ni, eh eh, edit thesis (tpi dh mcm aku yg buat...seriously!!!), nnt kang tak halal duit seratus yg senior aku bg tu...wlupun seratus je, tapi tu dh dikira gaji tau, so kenalah buat keja elok2 kan, nnt future boss mrh kang, last2 ko keja lah part tym kat pusat karaoke tu nnt.

Chiao...

p/s: Thesis senior aku ni pasal the effect of vegetation shift in relation with climate change on mangrove-hammock ecosystem...ko ada idea ke tak??? Huhhuhuhhuuu...

No comments:

Post a Comment